HOE ONDERHOUD IK MIJN RACEFIETS?

Het onderhoud van je racefiets start met het proper houden van je fiets. De onderdelen gaan extra slijten door vuil, zand en andere viezigheid, poets je racefiets daarom na iedere rit.
Als je fiets niet erg vuil is, volstaat het om je frame met bikewipes of een droge doek met een beetje verdunde bikeshampoo af te vegen.
Met een andere (oude) doek en een beetje ontvetter veeg je ook de ketting/tandwielen schoon, waarna je deze best ook terug smeert.


 

Eens per maand, en bij vuil en/of nat weer, geef je je fiets een grondige poetsbeurt.
Dat doe je best zo:

– Start met het afspuiten van je fiets af met (warm) water, gebruik hiervoor een fiets-specifieke hogedrukreiniger*, bvb de Muc-Off Pressure Washer
– Dan ontvet je de ketting/tandwielen met een kleine stevige borstel, en laat deze even inwerken
– Bij schijfremmen: kuis de remblokken en remschijven met schijfrem reiniger op alcoholbasis
– Vervolgens was je de fiets met een sopje van warm water en fietsshampoo, of je vernevelt de fietsshampoo met de Pressure Washer en laat deze even inwerken
– Spoel daarna de fiets af, zodat alle restanten vuil, zeep en ontvetter verwijderd worden
– Droog je je fiets goed af, het is belangrijk dat alles goed droog is, wij starten bvb altijd met een compressor om alles uit te blazen
– Gebruik voor ketting/tandwielen best een andere (oude) doek, omdat hier altijd smeer van af blijft komen
– Als je fiets helemaal droog is kan je je frame opblinken met polish of mat-houdende spray, om je lak te beschermen
– Tot slot moet je de ketting opnieuw gaan smeren met olie of wax
*Gebruik geen “gewone” hogedrukreiniger, want daarmee spuit je het vuil net in de draaiende delen

 

Controleer je banden op kleine steentjes en eventuele doorns, stukjes glas of andere beschadigingen die ervoor zouden kunnen zorgen dat je de volgende rit lek rijdt.
En hou je banden op de juiste druk, de hoeveelheid bar is afhankelijk van bandbreedte -en persoonlijke wens natuurlijk-, maar je kan deze richtlijn aanhouden:
– 7-8 bar bij 23mm
– 6-7 bar bij 25mm
– +-5 bar bij 28-32mm

Controleer daarnaast regelmatig of je remblokjes nog goed zijn, en laat deze zeker tijdig vervangen.
Ook de slijtage van je ketting controleer je best op regelmatige basis, met een kettingchecker.
Bij een onderhoud vervangen we de ketting als deze nog niet helemaal versleten is. (+-2500-3500km)
Dat doen we omdat de ketting vanaf dat moment pas de tandwielen begint te slijten, en zo kan je langer met tandwielen/cassette blijven rijden.
Op ’t eind van de rit kost je dat dus een pak minder!

 

Tot slot is het aangeraden om elk jaar een algemeen onderhoud in te plannen.
Dan controleren we naast versnellingen en remmen ook het balhoofd, de trapas, de wielen, …