Blogpost Shimano Di2

ALLES OVER Di2 ELEKTRONISCH SCHAKELEN

 

De elektronische Di2 onderdelen vormen een aanvulling op de mechanische Ultegra, Dura-Ace en GRX-groepen. Di2 staat voor “Digital Integrated Intelligence” en kenmerkt zich door een ongeëvenaarde precisie plus een super eenvoudige afstelling. De schakelactie vindt plaats door elektronica in plaats van mechanica. De Di2 aanvulling op een fiets bestaat uit Dual Control shifters, elektronische voor- en achterderailleur een batterij en elektrische kabels. Voor de overige componenten, zoals crankset, remmen, remkabels, ketting en tandwielen, gebruik je de componenten uit de mechanische Ultegra of Dura-Ace of GRX-groep.

 

Getest en bewezen door de profs

Er zijn veel profploegen en renners die al jaren met veel plezier met Di2-systeem rijden, ze haalden er vele overwinningen mee. Bekende voorbeelden daarvan zijn onder andere Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Primož Roglič, Julian Alaphilippe, Michael Matthews en Marianne Vos. Ook in cyclocrosswedstrijden wordt er veelvuldig gebruikt gemaakt van Di2 want het systeem werkt ook onder zware omstandigheden probleemloos, bijvoorbeeld bij het rijden door regen, klei of stof.

Di2 Dual Control shifters

Schakelen was nog nooit zo eenvoudig: een simpele druk op de knop die geen enkele kracht vergt. Een groot voordeel omdat daardoor de grip op je stuur stevig blijft en je de aandacht volledig op het fietsen kan richten in plaats van op het schakelen. De shifters maken nauwkeurig en moeiteloos schakelen mogelijk – onder alle omstandigheden. Bovendien wordt het schakelen nooit verstoord door vervuilde of uitgerekte kabels omdat het schakelsignaal elektronisch wordt doorgegeven. Elektrische kabels hoeven daarom ook niet te worden vervangen zoals mechanische kabels omdat ze niet slijten.

De bediening van de Di2 Dual Control shifters werkt hetzelfde als bij de mechanische shifters, je hoeft dus nauwelijks te wennen aan Di2. Een optionele satelliet en sprintshifters maakt schakelen mogelijk vanaf talloze posities op het stuur.


Di2 derailleurs

Het grootste verschil van Di2 ten opzicht van mechanisch merk je in het schakelen met de voorderailleur. Zelfs onder zware belasting, zoals een beklimming van een col, wordt de derailleur moeiteloos en soepel geschakeld door een simpele druk op de knop. De derailleur heeft een automatische trimfunctie, de stand van de voorderailleur wordt automatisch versteld in reactie op het schakelen van de achterderailleur, het aanlopen van een ketting is daarmee verleden tijd.

De achterderailleur maakt opmerkelijk snel en soepel schakelen mogelijk. De elektronica is schokbestendig en goed beschermd bij bijvoorbeeld valpartijen. Wil je meer kransjes in één keer schakelen, dan is dat mogelijk door de Multi Shift functie.

 

SHIMANO schakel instelmogelijkheden

Synchronized shift is een functie voor het behouden van de optimale positionering van de voor- en achterversnelling door het schakelen van de voor- en achterderailleurs te koppelen. Er zijn twee modi voor synchronized shift. Gesynchroniseerd schakelen is ontwikkeld als toevoeging en niet als vervanging van handmatig schakelen.

Full SHIMANO Synchronized Shifting: de voorderailleur reageert op basis van de schakelactie van de achterderailleur. Dit houdt in feite in dat, wanneer geactiveerd, er geen twee afzonderlijke shifters nodig zijn om de voor- en achterderailleurs te bedienen, de twee knoppen op één shifter bedienen beide derailleurs.

Semi SHIMANO Synchronized Shift mode: de achterderailleur reageert op basis van de schakelactie van de voorderailleur en schakelt naar de volgende meest passende achterversnelling wanneer de rijder met de voorderailleur van kettingblad wisselt.

Di2 batterij

Di2 maakt gebruik van een compacte en krachtige Li-Ion accu met een lange levensduur. De hoge mate van betrouwbaarheid en de lange levensduur zijn inmiddels bewezen. De batterij kan onzichtbaar weggewerkt worden aan de fiets of in de zadelpen. Bij het stuur of in het stuuruiteinde zit een handige accu-indicator die aangeeft hoe vol de batterij is. Deze indicator geeft ook aan in welke Shift mode het systeem staat. Op deze junction zit ook de oplaadpoort voor de accu. Dankzij de controlelampjes hoef je niet bang te zijn dat je tijdens het fietsen zonder stroom komt te staan. Een volle accu gaat ruim 1.600 kilometer mee voordat je hem weer moet opladen, afhankelijk van hoe vaak je schakelt kan dit zelfs aanzienlijk oplopen. En als de batterij leeg is, stopt eerst de voorderailleur. Het is dan mogelijk om nog ongeveer 250 kilometer met de achterderailleur te schakelen.