Nieuwsbericht Alle nieuwsberichten


Hoe onderhoud ik mijn E-Bike?

Het onderhoud van je e-bike start met het proper houden van je fiets. Je onderdelen gaan extra slijten door vuil, zand en andere viezigheid, poets je fiets daarom regelmatig. Je kan je frame met een droge doek en een polishspray poetsen. Met een andere (oude) doek poets je ketting/tandwielen schoon, waarna je deze best ook terug smeert. Geef je fiets af en toe ook een grondige poetsbeurt:

- Start met het ontvetten van ketting/tandwielen, breng ontvetter aan op een doek en wrijf goed over ketting en tandwielen.
Bij schijfremmen: kuis de remblokken en remschijven met schijfrem reiniger op alcoholbasis.
- Vervolgens spuit je je fiets af met (warm) water en was je de fiets met een sopje van warm water en fietsshampoo. Gebruik voor het afspuiten een tuinslang en geen hoge druk, want daarmee spuit je het vuil in de draaiende delen.
- Spoel daarna ook de fiets goed af, zodat alle zeep en ontvetter verwijderd wordt.
- Daarna droog je je fiets goed af, voor ketting/tandwielen gebruik je hier best een andere (oude) doek, omdat hier altijd smeer van af blijft komen.
- Als je fiets helemaal droog is kan je je frame opblinken met polish en de ketting opnieuw gaan smeren. Ook controleer je nu best je banden op eventuele doorns, stukjes glas of andere beschadigingen die ervoor zouden kunnen zorgen dat je de volgende rit lek rijdt.

Controleer regelmatig of je remblokjes nog goed zijn, laat deze zeker tijdig vervangen. Ook de slijtage van je ketting controleer je best op regelmatige basis. Wij vervangen de ketting liefst op tijd, om zo de slijtage van tandwielen te beperken. Dat kost je op ’t eind van de rit een pak minder! De ketting van een electrische wordt best rond de 2500km à 3500km vervangen.

Zorg dat je banden altijd goed op spanning zijn. Hoeveel dit mag zijn zie je op de zijkant van de banden. Gemiddeld mag je zo’n 5 bar vooraan en 5,5 bar achter gebruiken.

Ook moet je je batterij op de juiste manier opladen:
- Zorg dat je batterij en lader altijd droog en proper zijn als je de batterij gaat opladen.
- Bij iOn moet je je batterij altijd laten opladen wanneer de fiets niet gebruikt wordt. Zodra je terug komt van fietsen, steek je de lader in. Ook is het aangeraden om je batterij de helft van de oplaadtijd in de fiets te laten steken, en de helft van de tijd uit de fiets te laten opladen. Als je je fiets gedurende winter niet gebruikt, moet je hem ook gewoon laten opladen.
- Bij Bosch mag je de batterij ook altijd laten opladen, maar in tegenstelling tot bij iOn moet dat niet. Als je je fiets met Bosch batterij niet gebruikt gedurende de winter, moet je deze opladen tot 60% en dan mag je hem gewoon wegleggen. Let er wel op dat je deze dan elke 2 maand één keer opnieuw oplaadt.